Nieuwsbrief
 

ROTTERDAMS BAROK ENSEMBLE ZINGT VERGETEN SCHAT



Op zaterdag 25 maart voert ons koor de kortgeleden herontdekte Johannes Passion van Georg Gebel (1709-1753) uit. Het is de Rotterdamse première van dit mooie passieverhaal. Kom kijken en luisteren en heb een unieke beleving in deze passietijd. Ook door de mooie concert locatie in de Oude Kerk van Charlois. 

Het koor wordt begeleid door barokorkest Florilegium Musicum en vijf professionele solisten. Het geheel staat onder leiding van onze vaste dirigent Benjamin Bakker. Verderop in deze nieuwsbrief meer informatie over onze prachtige solisten. 

PROGRAMMA:

Georg Gebel 
Johannes Passion 
Passiemuziek in 6 delen voor solostemmen, koor en orkest 

Edward Leach, tenor, Evangelist
Lauren Armishaw, sopraan
David Cohen, alt 
Jussi Lehtipuu, bas, Pilatus
Matthijs Mesdag, bas, Jezus

Rotterdams Barok Ensemble
Barokorkest Florilegium Musicum


Dirigent: Benjamin Bakker

WAAR EN WANNEER?

Het concert vindt plaats op zaterdag 25 maart 2023 om 20.00 uur in de Oude Kerk in Charlois, Charloisse Kerksingel 35 Rotterdam. Bereikbaar met tramlijn 2, halte Frans Bekkerstraat.

Kaarten zijn te koop via https://oudekerkcharlois.nl/product/passie-concert/
 
JOHANNES PASSION EN GEORG GEBEL 

 

Georg Gebel de jongere (1709-1753) was de zoon van de organist Georg Gebel. Op jonge leeftijd (6 jaar) blonk zijn muzikale talent al uit. Hij werd opgeleid door zijn vader die daarin erg streng was. Op 20-jarige leeftijd werd hij organist en was hij gastdirigent. Vanuit die tijd moeten ook de eerste grotere composities zijn ontstaan. 6 jaar later werd hij klavecinist bij een privé-orkest in Dresden. Na 12 jaar ging Gebel samen met zijn vrouw naar Rudolfstadt waar hij concertmeester en later kapelmeester werd. Hij heeft daar aan het hof veel gecomponeerd, o.a. passies, opera’s en symfonieën. Van zijn Johannes Passion vol met prachtige theatrale aria's, koren en koralen, is bekend dat deze in 1748 in Rudolfstadt werd uitgevoerd. Het werk bestaat uit 6 Actus die werden uitgevoerd als een soort 'meditaties' tijdens de avonddiensten die van maandag tot zaterdag in de Goede Week plaatsvinden. Door de overmacht van de grote drie - Bach, Telemann en Händel- is het werk ten onrechte onbekend gebleven. 

De eerste versie dateert waarschijnlijk uit Gebel's tijd in Dresden. De opmerking in het manuscript aan het eind van "Actus 3 "Conclusie voor de preek,” suggereert dat deze versie uit twee delen bestond, waarvan het eerste voor en het tweede na de preek werd uitgevoerd. Dit is een praktijk die we kennen uit Leipzig toen Johann Sebastian Bach zijn passies componeerde. Niet alleen qua structuur zijn er overeenkomsten met Bachs Passies. Bijvoorbeeld de inhoud en zelfs de tekst van de aria "Ja, ja, ich will mich auch bequemen, den Kelch von Gottes Hand zu nehmen" doet denken aan de aria in Bachs Matthäus-Passion "Gerne will ich mich bequemen, Kreuz und Becher anzunehmen". Het openingskoor begint met dezelfde inhoud: "Komm mit Jesu Seel und Sinn ... geh mit ihm nach Salem hin!" als het openingskoor van Bachs Matthäus-Passion. En het slotkoor vertoont overeenkomsten met het einde van beide Passies van Bach. In een poging om zijn werk zo dramatisch mogelijk te maken, zijn de aria's relatief kort gehouden, meestal bestaande uit slechts twee dichtregels. En de koralen zijn licht en eenvoudig.

Gebels Passie maakt gebruik van een 'post-barokke' muzikale taal. Dit is met name door de rol van de instrumenten. Gebel gebruikt ze om het dramatische karakter van het verhaal te versterken. Terwijl de meeste recitatieven alleen worden begeleid door basso continuo gebruikt Gebel soms begeleide recitatieven (met strijkers) om zeer dramatische momenten te benadrukken, bijvoorbeeld wanneer de evangelist vertelt dat Jezus wordt overgeleverd, weggeleid en gekruisigd. Verrassend zijn de solopartijen voor de viola da gamba en de theorbe in sommige aria's, gezien het feit dat deze instrumenten in Gebels tijd al uit de mode raakten.

EDWARD LEACH (tenor) - Evangelist

 

Nadat hij was afgestudeerd met een eersteklas graad in muziekwetenschap, begon Edward aan een carrière als muziekleraar. In 2014 begon hij zijn zangstudie aan het Conservatorium van Amsterdam bij Pierre Mak; sinds 2017 studeert hij privé bij Stephanie Doll in Düsseldorf. 

Lees meer over Edward Leach

LAUREN ARMISHAW  (Sopraan)


Lauren Armishaw (1978) werd geboren in Nieuw Zeeland. Zij studeerde af in zowel muziek als wiskunde aan de Victoria Universiteit in Wellington.  In 2002 verhuisde ze naar Nederland en studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, onder meer zang en historische uitvoeringspraktijk. In 2007 behaalde zij cum laude haar Master in oude muziek. Lauren is een veel gevraagd soliste voor zowel barok- als klassieke muziek. Met haar flexibele stem voelt Lauren zich zowel thuis in muziek van Bach, Händel en Mozart, als van Poulenc, Brahms of hedendaagse componisten.

Lees meer over Lauren Armishaw

DAVID COHEN (Alt) 

Countertenor David Cohen studeerde in 2009 af aan de Schumannacademie met het staatsexamen zang. Hij volgde lessen bij Carolyn Watkinson, Frans Huijts, Pierre Mak en Brian Asawa. David wordt tegenwoordig gecoacht door Maria Coolen en Gilbert den Broeder.
Als solist is David regelmatig te horen in Bachs Passionen, het Weihnachts Oratorium en diverse cantates; onder andere heeft hij de afgelopen jaren alle solo-altcantates uitgevoerd. 

Lees meer over David Cohen

JUSSI LEHTIPUU (Bas) - Pilatus 


Jussi Lehtipuu (bariton) behaalde zijn master bij de Dutch National Opera Academy in 2009. In datzelfde jaar zong hij Aeneas in een productie van Purcells Dido and Aeneas bij Opera Zuid. Sindsdien was Lehtipuu te beluisteren in diverse operarollen, zoals in C. Viviers werk Kopernikus met DNO in 2014. In 2016 zong hij de rol van Schaunard in Puccinis La Bohème en in 2019 de rollen Apollo en Plutone in Monteverdis L'Orfeo.
Ook is Lehtipuu regelmatig te horen als solist in het oratoriumrepertoire. Hij heeft opgetreden o.a. met Holland Baroque en De Nederlandse Bachvereniging, met Les Talents Lyriques en Ensemble Matheus, met The Harp Consort en Finnish Baroque Orchestra. 

Lees meer over Jussi Lehtipuu

MATTHIJS MESDAG (Bas) - Jezus 

Na een jeugd in een muzikaal gezin studeerde Matthijs solozang aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam bij Margreet Honig. Daarna volgden lessen aan de “Britten Pears School for advanced musical Studies” te Aldeburgh GB bij Anthony Rolfe-Johnson, Sarah Walker en Diane Forlano, en in Parijs bij de Amerikaanse bariton David Pittman-Jennings. Recent is hij gecoacht door Brian Masuda.
Vanaf de oprichting in 1992 tot 2014 heeft Matthijs deel uitgemaakt van het “Amsterdam Baroque Choir” van Ton Koopman, waar hij als solist en ensemblezanger meewerkte aan de registratie van alle Bach-cantates en als solist aan de CD-opname van Mozarts Krönungsmesse en Vesperae Sollennes de Confessore.

Lees meer over Matthijs Mesdag

BENJAMIN BAKKER  


Benjamin Bakker (1980) begon op jonge leeftijd te zingen bij het Roder Jongenskoor. Hij studeerde koordirectie en solozang aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag. Koordirectie studeerde hij bij Jos van Veldhoven en Jos Vermunt, solozang bij Gerda van Zelm, Kees-Jan de Koning en Barbara Pearson. Daarnaast volgde hij masterclasses bij Tõnu Kaljuste in Nederland en Finland met het Nederlands Kamerkoor en het koor van de Sibelius Akademie in Helsinki. In 2008 werd hij geselecteerd voor een masterclass bij Anders Eby in Zweden en in 2009 werkte hij met het Nederlands Kamerkoor en het Groot Omroepkoor tijdens de Eric Ericson Masterclass in Haarlem.

Lees meer over Benjamin Bakker

FLORILEGIUM MUSICUM BAROKORKEST 



Het barokorkest Florilegium Musicum (muzikale bloemlezing) werd in 1978 opgericht. In de loop van de jaren heeft het ensemble zich ontwikkeld tot een beroepsorkest met gespecialiseerde barokmusici uit binnen- en buitenland, die historische instrumenten of kopieën daarvan bespelen. Een aantal leden van Florigelium Musicum bespelen meer instrumenten zoals viola da gamba, viola d’amore, hobo da caccia, cornetto of blokfluit.

Lees meer over Florilegium Musicum

WORDT (PROJECT) LID 

Wie belangstelling heeft om lid te worden van het RBE, nodigen wij van harte uit om vrijblijvend enkele repetities mee te doen om kennis te maken met het koor, de dirigent en de muziek. Ook projectleden die alleen een project van ons willen meezingen, zijn van harte welkom. 

Wie belangstelling heeft, kan zich aanmelden per e-mail via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of zonder aanmelden een keer een repetitie komen bijwonen. 

Lees meer over ons


 
VRIEND OF VRIENDIN VAN HET KOOR

Wij vinden het fijn dat u onze concerten bezoekt. Daarnaast zijn we op zoek naar uw steun, zodat we mooie (barok)muziek kunnen blijven maken. Als u ons nu steunt voor €75 per jaar, ontvangt u gelijk twee vrijkaarten voor een volgend concert. Voor het concert zelf reserveren wij voor u mooie plaatsen. In de pauze van het concert ontvangt u van ons een gratis consumptie. Mocht u komend jaar een ander concert willen bezoeken, dan kan u uw ‘recht op 2 vrijkaarten’ ook bewaren voor een concert later. Verder willen we onze vrienden betrekken bij het koor en u bent van harte welkom om een keer een repetitie te komen bijwonen.
 
Wilt u ook vriend of vriendin worden van het RBE? Dit gaat heel eenvoudig door een mail te sturen naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. om u aan te melden.

 
Volg voor het laatste nieuws het RBE ook via Social Media:
Facebook
Website
Twitter
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
Copyright © Rotterdams Barok Ensemble

Website
barokensemble.nl