Het Rotterdams Barok Ensemble bestaat 70 jaar. Dat vieren we op 12 november 2022 met een prachtige uitvoering van Die Schöpfung van Joseph Haydn in Citykerk Het Steiger aan het Hang in Rotterdam Centrum. Met solisten Lauren Armishaw (sopraan), Sebastian Brouwer (tenor) en Matthew Baker (bas) en begeleiding door het Nationaal Symfonisch Kamerorkest. Alles onder leiding van onze dirigent Benjamin Bakker.
Hoe is het universum ontstaan, waar komen wij vandaan? De wetenschap zoekt al eeuwen naar het antwoord en in alle culturen bestaan er de meest uiteenlopende verhalen over. Joseph Haydn gebruikte het Bijbelse scheppingsverhaal in Die Schöpfung om zijn eigen visie muzikaal vorm te geven. Een groots, meeslepend oratorium dat tegelijk een lofzang is op het leven.
Lauren Armishaw zingt de rol van Eva en Gabriel, Sebastian Brouwer vertolkt de partij van Uriel en Matthew Baker die van Adam en Raphael. Verderop in deze tweede nieuwsbrief vertellen wij u graag meer over onze geweldige solisten en het orkest dat ons gaat begeleiden.
Na dit concert starten we met de voorbereiding van ons voorjaarsconcert 2023 in de passietijd; ons ensemble zal dit jaar dus geen kerstconcert uitvoeren.
KAARTVERKOOP EN CONCERTLOCATIE
Kaarten voor € 25 zijn te koop via de website en onderstaande knop, voor jongeren tot 25 jaar € 15. Aan de deur zullen de kaarten € 30 kosten.
Datum: Zaterdag 12 november 2022 Locatie: Citykerk Het Steiger, Hang 18 in Rotterdam Centrum Aanvang: 20.00 uur, zaal open om 19:15 uur
We hebben voor dit concert prachtige solisten aan ons weten te binden en stellen die graag aan u voor. Dag geldt zeker ook voor het professionele (kamer) orkest dag ons begeleidt en onze vaste dirigent Benjamin Bakker.
In de volgende nieuwsbrief kunt u meer achtergrond informatie over het stuk zelf lezen.
LAUREN ARMISHAW - SOPRAAN
Sopraan Lauren Armishaw (1978) werd geboren in Nieuw Zeeland. Zij studeerde af in zowel muziek als wiskunde aan de Victoria Universiteit in Wellington. In 2002 verhuisde ze naar Nederland en studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, onder meer zang en historische uitvoeringspraktijk. In 2007 behaalde zij cum laude haar Master in oude muziek.
Lauren is een veel gevraagd soliste voor zowel barok- als klassieke muziek. Met haar flexibile stem voelt Lauren zich zowel thuis in muziek van Bach, Händel en Mozart als Poulenc, Brahms of hedendaagse componisten. Ze treedt op in heel Europa en Nieuw-Zeeland en werkt samen met koren en orkesten als Nederlands Kamerkoor, Nieuw-Zeeland Barokorkest, L’Arpeggiata (Frankrijk), Les Inventions (Frankrijk) en Les Muffatti (Belgie). Lauren zingt bij de Nederlandse Bachvereniging sinds 2006.
In 2008 was ze finaliste in zowel het Internationale Musica Sacra Concours in Rome als het Internationale Canto Barocco Concours in Napels. Ze was één van de Laureaten van de Nederlandse Vocalisten Presentatie 2009.
Als specialiste in oude opera’s vertolkte ze diverse rollen, zoals de Laodice in Siroe (Händel), Susanna in Nozze di Figaro (Mozart), Venere in Ercole Amante (Cavalli), de titelrol in Alceste (Gluck) en Amor Celeste in La Maddalena a piedi di Cristo (Bononcini). Met Opera2Day en Vox Luminis vertolkte ze de rol van Maria Stuarda in een theater-/operaproductie: Dolhuis Kermis.
SEBASTIAN BROUWER - Tenor
Sinds zijn studie aan de Conservatoria van Enschede en Amsterdam, heeft tenor Sebastian Brouwer niet alleen op meerdere podia van Europa gezongen, maar ook op tournées en concert-series in de Verenigde Staten, Australië en Zuid-Amerika.
Op Nederlandse muziek-festivals en –series, heeft hij gezongen met orkesten als het Concertgebouw (Kamer)Orkest en Radio Filarmonisch Orkest, en gewerkt met dirigenten als o.a. Edo de Waart, Jaap van Zweden, Roy Goodman, Jan Willem de Vriend en Ton Koopman. Ook was hij vaker te horen op radio en televisie bij diverse nationale omroepen, b.v. Vara (Matinée), de NPS en de VPRO.
Sebastian Brouwer heeft een wijd georiënteerd repertoire dat reikt van oratorium tot opera en kamermuziek, en van het begin van geschreven vocale muziek tot hedendaagse stukken. Gezien het grote bereik van zijn stem, heeft hij ook meer dan eens Haut-contre repertoire vertolkt.
Hij is een gevraagd vertolker van de muziek van J.S. Bach, in het bijzonder voor de Passies (Evangelist en arias) en Oratoria. Andere werken uit het oratorium repertoire omvatten zulke verschillende stukken als o.a. Verdis “Requiem”, Mendelsohns “Elias” en “Paulus”, Haendels “The Messiah”, Saint-Saëns’ “Oratorio de Noël”, Puccinis “Messa di Gloria”, Ramirez “Misa Criolla”, Dvoraks “Stabat Mater”, Rossinis “Petite Messe Solennelle”, Orffs “Carmina Burana” en Haydns “Jahreszeiten” en “Schöpfung”. Hij was o.a. uitgenodigd de Mattheuspassion van J.S. Bach te zingen in het Concertgebouw in Amsterdam en ook in het beroemde Teatro Colón in Buenos Aires.
Op het gebied van opera toont zich zijn ervaring in het aantal tenor hoofdrollen die hij heeft uitgevoerd: o.a."Il barbiere di Siviglia" (Rossini), "Alceste" (Haendel), "Pygmalion" en "Les Indes Galantes" (Rameau), "Orphee et Euridice" en “Iphigénie en Tauride” (Gluck), "La Sonnambula" en "I Puritani" (Bellini), “La Traviata” (Verdi), "Don Pasquale" (Donizetti), "Die Fledermaus" (Strauss), “Carmen” (Bizet), “Call me Ishmael” (Goldschneider, première) en “Der Hund” (Zuiddam, première).
Sebastian Brouwer is de laatste jaren regelmatig betrokken geweest bij de uitvoering van hedendaagse muziek. In deze context heeft zijn stem meerdere componisten geïnspireerd tot het schrijven van nieuwe vocale stukken die door hem in première werden gebracht, zoals recent “Cantata”, van Bram Stadhouders, waarvan CD en uitvoeringen zeer positief zijn ontvangen door de nationale pers.
MATTHEW BAKER - BAS
Matthew Baker, geboren in Sydney Australië, studeerde Mediëvistiek aan de Universiteit van Sydney. Sinds 2000 is Nederland zijn thuis. In 2005 behaalde hij zijn Masters diploma Barokzang aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en heeft zich gespecialiseerd in de uitvoeringspraktijk van barokmuziek. In 2006 won Matthew de eerste prijs voor zijn bas aria’s in Handel's Messiah, tijdens het concours van de Fondazione Seghizzi in Italië.
Regelmatig treedt Matthew op in oratoria in de Benelux en Frankrijk, en is ook als solist of ensemble-zanger te horen op diverse oude muziek festivals door heel Europa. Afgelopen jaar heft hij een programma van 17de eeuwse Latijnse solo-motteten uitgevoerd op de festival van Radovljica in Slovenië. Daarnaast is hij te horen in diverse opera’s. Hij vertolkte als eerste de rol van Salieri in de opera Fatum van Theo Loevendie met het Nederlands Blazers Ensemble en voorts de rol van Apollo in een barokke enscenering van Handel's Apollo e Daphne in het Staatstheater in Karlsruhe.
Op opnames is hij te horen als Aeneas in Purcell's Dido and Aeneas met dirigent Jed Wentz (Brilliant), Christus in de Matthäus Passion van Heinrich Schütz (Zig-zag) en nog als Christus in de muzikale reconstructive van een Palmzondag mis met muziek van Salazar (Lauda).
NAtionaal Symfonisch KAmerorkest
Het Nationaal Symfonisch Kamerorkest is een enthousiast en flexibel orkest dat bestaat uit een vaste kern van ongeveer 40 professionele musici. De bezetting kan variëren van enkele musici tot een volwaardig symfonie orkest. Het repertoire reikt van Barok tot de Hedendaagse muziek.
Naast eigen gevarieerde concertseries (klassiek, populair klassiek, filmmuziek, oratoria, passie’s festivals etc) wordt het orkest regelmatig uitgenodigd om koren te begeleiden. Een fijne en belangrijke taak om de muziekcultuur en het repertoire voor klassieke werken voor koor en orkest in stand te houden.
Het orkest is steeds op zoek naar nieuwe uitdagingen en initieert het onder de aandacht brengen van 'onbekende' composities en werkt zodoende actief mee aan Nederlandse en Wereld premières. Ook staat het orkest graag open voor het promoten van nieuwe muziek en is ze erg actief op het gebied van educatie en muziekcultuurontwikkeling op scholen.
Het Nationaal Symfonisch Kamerorkest trad 30 juni 2014 op voor Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander, alsmede diverse ambassadeurs van Duitsland, Israel, Polen en vele andere hoogwaardigheidsbekleders. ZMKWA sprak zich na afloop zeer lovend uit over de discipline, kwaliteit, eenheid en bevlogenheid van de musici…
BENJAMIN BAKKER - DIRIGENT
Benjamin Bakker (1980) begon op jonge leeftijd te zingen bij het Roder Jongenskoor. Hij studeerde koordirectie en solozang aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag.
Koordirectie studeerde hij bij Jos van Veldhoven en Jos Vermunt, solozang bij Gerda van Zelm, Kees-Jan de Koning en Barbara Pearson. Daarnaast volgde hij masterclasses bij Tõnu Kaljuste in Nederland en Finland met het Nederlands Kamerkoor en het koor van de Sibelius Akademie in Helsinki. In 2008 werd hij geselecteerd voor een masterclass bij Anders Eby in Zweden en in 2009 werkte hij met het Nederlands Kamerkoor en het Groot Omroepkoor tijdens de Eric Ericson Masterclass in Haarlem. In 2010 nam hij deel aan een internationale Masterclass in Denemarken onder de leiding van Frieder Bernius. Hier werd hij gekozen om met het Deens Nationaal Vocaal Ensemble te werken. Tevens is hij oprichter en artistiek leider van de Stichting Talent voor Muziek. Een stichting die zich inzet voor de carrière van jonge talentvolle musici en tevens jongere generaties probeert te inspireren via educatieve projecten.
Bakker is op dit moment dirigent van het kamerkoor Amsemble, het Groot Concertkoor Amsterdam, het Rotterdams Barok Ensemble, Zang Edam, ABC Ensemble en het Swes Barokorkest. Hij dirigeerde projecten met LUDWIG, Ballet van Leth, het NASKA en Kamerkoor MUSA (Peter Dijkstra). Met zijn koor Amsemble maakte hij in 2018 een CD met werken van Daan Manneke, de cd werd met 4 sterren bekroond in dagblad Trouw. Amsemble werd in 2019 uitgenodigd om bij Podium Witteman voor Daan Manneke te zingen.
Bakker zong bij diverse professionele koren als De Nederlandse Bachvereniging (Jos van Veldhoven), Cappella Amsterdam (Daniel Reuss), The Gents (Peter Dijkstra) en het Gewandhaus-Kammerchor in Leipzig (Herbert Blomstedt, Morten Schuldt-Jensen).
Dit concert is mogelijk dankzij de gulle bijdragen van VSB fonds, SWB Stichting, Prins Bernhard Cultuurfonds, MWH impact investors en Gemeente Rotterdam.
WORDT LID
Wie belangstelling heeft om lid te worden van het RBE, nodigen wij van harte uit om vrijblijvend enkele repetities mee te doen om kennis te maken met het koor, de dirigent en de muziek. Na uiterlijk een maand wordt aan de hand van een korte auditie bij de dirigent beoordeeld of je definitief kan worden toegelaten tot het koor.
Van koorleden wordt verwacht dat zij:
Ervaring hebben met koorzang
Noten kunnen lezen en bij voorkeur van blad kunnen zingen
Bereid zijn om thuis geregeld te studeren
Trouw de repetities bezoeken en voorafgaand aan een concert ook wel willen deelnemen aan een repetitiedag in een weekeinde
Wie belangstelling heeft, kan zich aanmelden per e-mail via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Wij vinden het fijn dat u onze concerten bezoekt. Daarnaast zijn we op zoek naar uw steun, zodat we mooie (barok)muziek kunnen blijven maken. Als u ons nu steunt voor €75 per jaar, ontvangt u gelijk twee vrijkaarten voor een volgend concert. Voor het concert zelf reserveren wij voor u mooie plaatsen. In de pauze van het concert ontvangt u van ons een gratis consumptie. Mocht u komend jaar een ander concert willen bezoeken, dan kan u uw ‘recht op 2 vrijkaarten’ ook bewaren voor een concert later. Verder willen we onze vrienden betrekken bij het koor en u bent van harte welkom om een keer een repetitie te komen bijwonen.
Wilt u ook vriend of vriendin worden van het RBE? Dit gaat heel eenvoudig door een mail te sturen naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. om u aan te melden.
Volg voor het laatste nieuws het RBE ook via Social Media:
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.